gadehavegård før og efter passivhusrenovering - lille opløsning - mar15

Gadehavegård sætter ny rekord i energieffektivitet

Den almene boligbebyggelse Gadehavegård, der huser næsten tusinde boliger i Tåstrup, er – som det fremgår af billedet, hvor gammelt beton møder de nye farvede facader - i forvandling, og kun seks måneder efter opstart af en gennemgribende passivhusrenovering udviklet af Bjerg Arkitektur A/S, står den første boligblok klar med inddækkede altaner, en helt ny arkitektonisk profil og løfter om energibesparelser i størrelsesordenen 85 procent.

Læs artikel i net-avis: http://byggeavisen123.dk/

– Vi har sat en milepæl, og vi er stolte over at konstatere, at Gadehavegård nu har den mest energieffektive almene boligblok i Danmark, også hvis man medregner nybyg.

Det er arkitekt maa og partner i Bjerg Arkitektur A/S Lars Køhler, der gør status efter afslutning på første fase i en omfattende totalrenovering af det almene boligområde Gadehavegård med 987 lejligheder fordelt på nitten to-etagers blokke i Taastrup – landets første passivhusrenovering af en fleretages, almennyttig boligblok, som er gennemført på kun seks måneder.

– Udførlige beregninger viser, at beboerne foruden besparelser på generel drift og vedligehold kan se frem til en energibesparelse på 85 procent.

Arkitekten fra Bjerg Arkitektur tilføjer, at den nu færdigrenoverede blok, der skal stå som model for de kommende års renovering af bebyggelsens øvrige boligblokke, foruden inddækning af altaner har fået efterisoleret tagrum, facader og fundamenter, udskiftet alle vinduer til trelags passivhusvinduer, ligesom der er installeret et nyt, højeffektivt ventilationssystem.

Træk og skimmelsvamp er fortid

– Og, understreger Lars Køhler, samtidig med besparelser på energi, drift og vedligehold kan beboerne se frem til et markant forbedret indeklima i deres boliger. Der bliver ingen kuldegener fra kolde overflader, ingen træk og ingen skimmelsvampe.

– Til gengæld kan beboerne se frem til et behageligt og styret indeklima med konstant tilførsel af ren, frisk luft i deres boliger, samtidig med at boligområdets hårdt, tillukkede betonbyggeri får en helt ny og åben arkitektonisk profil med facader i glade farver, der spiller sammen med den nye glasinddækning af altanerne, konstaterer Lars Køhler fra Bjerg Arkitektur A/S og pointerer, at beboerne har taget de nye farverige facader til sig med begejstring.

– Vi har fået og får rigtig mange positive tilbagemeldinger fra beboerne, pointerer Lars Køhler og tilføjer sluttelig, at renoveringen af den første blok i Gadehavegård er gennemført på kun seks måneder, da DTU som et led i et EUDP-projekt har skullet lavet målinger på bygningens energiniveau i vinterperioden.

Rammetekst:

Passivhusrenoveringen af Gadehavegård gennemføres med Byggeselskabet Paulsen A/S som hovedentreprenør, Bjerg Arkitektur A/S som arkitekt, energi- og totalrådgiver. Bygherre er Danske Funktionærers Boligselskab med DOMEA som administrator.